RADA NADZORCZA FUNDACJI RODZINNEJ

– zagadnienia ogólne

RADA NADZORCZA FUNDACJI RODZINNEJ:

  • PEŁNI FUNKCJE KONTROLNE WOBEC ZARZĄDU FUNDACJI RODZINNEJ

  • MOŻE BYĆ ORGANEM WYRAŻAJĄCYM ZGODĘ NA DOKONYWANIE OKREŚLONYCH CZYNNOŚCI

  • MUSI BYĆ OBOWIĄZKOWO POWOŁANA TYLKO W PRZYPADKU WIĘCEJ NIŻ 25 BENEFICJENTÓW

Rada nadzorcza fundacji rodzinnej, w przeciwieństwie do zarządu fundacji rodzinnej, nie jest obowiązkowa, ani konieczna dla funkcjonowania fundacji rodzinnej, chyba że liczba beneficjentów fundacji rodzinnej przekracza 25 osób – wówczas rada nadzorcza musi być w fundacji rodzinnej ustanowiona.

 

Ogólne ramy funkcjonowania rady nadzorczej są podobne do tych, które dotyczą zarządu. Chodzi tu przede wszystkim o liczebność organu, jego kadencyjność, sposób pracy wewnątrz organu.
Rada nadzorcza pełni funkcje nadzorcze w stosunku do zarządu w zakresie przestrzegania prawa i postanowień zawartych w statucie. Powoduje to, że funkcji członka zarządu i członka rady nadzorczej nie można łączyć.

Co ważne, statut fundacji rodzinnej może rozszerzyć uprawnienia rady nadzorczej, w szczególności przewidywać, że zarząd jest obowiązany uzyskać zgodę rady nadzorczej przed dokonaniem określonej czynności.

Rada nadzorcza dla swojego prawidłowego działania wymaga informacji (dokumentów, sprawozdań i wyjaśnień), do udzielania których zgodnie z ustawą o fundacji rodzinnej zobowiązany jest zarząd. Dostęp członków rady nadzorczej do żądanych dokumentów nie może być również ograniczony.

 

Przy podejmowaniu decyzji o ustanowieniu rady nadzorczej lub rezygnacji z tego organu trzeba mieć przede wszystkim na uwadze, czy:
  • zarząd fundacji rodzinnej jest powierzony osobom z kręgu fundatora i beneficjentów, czy też na zewnątrz,
  • beneficjenci są zdolni lub na tyle zainteresowani, aby bezpośrednio nadzorować zarząd fundacji, w szczególności pod kątem prawnym i finansowym,
  • beneficjentów jest na tyle dużo, że bezpośrednie sprawowanie przez nich kontroli nad fundacją rodzinną będzie napotykało trudności, w szczególności w zakresie odbywania posiedzeń zgromadzeń beneficjentów w przedmiocie wyrażania zgody na określone czynności zarządu.

Kontakt

www.kancelariabator.pl
biuro@kancelariabator.pl

Info

al. A. Grottgera 6/1, 30-035 Kraków
tel. 12 378 95 65, fax 12 378 95 66